شاورلي بس..بقلم الاستاذ محمد عطيه


شاورلي بس



..........Mohamed Attia's photo..........................
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
صريح و واضح مش غدار
و ملوش في شغل البولوتيكا
.
ولا ليه في مغني المهرجانات
بيسمع أجدع مزيكا
صناعته مصري و حبه حصري
لا يهودي و لا من امريكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
و دا قلب طيب كله غرام
مش زي قلب الاستاذ سام
ماسك في كفه غصن زتون
و فكف تاني الف لجام
حالف بدينه ليوريكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
ادي قلب تايه اوي و حزين
و دا من عمايلك با ابن كوهين
كوهين دا خنزير و ابن حرام
واقف في دهره الاستاذ سام
عاوزين يا إما تموت م الجوع
يا يرحلوك من اراضيكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
الدنيا فيها قلوب و قلوب
فيها اللي فاهم و اللي يدوب
مقدرش يقرأ غير سطرين
ماشي و وشه بالمقلوب
و حالته آخر تفكيكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
و دا قلب عايش في التوهان
مسطول و غرقان في الدخان
يا تفوء و تعرف مصلحتك
يا يعلئوك من رجليكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
انا قلبي طيب اوي و رقيق
ملعبش حاوريني يا كيكا
دنا قلبي لسه بكرتونته
مختوم بختم الفابريكا
.
شاورلي بس و انا اهديكا
قلب جديد مش انتيكا
.
.
.
................محمد عطية

0 التعليقات:

إرسال تعليق