حديث قلم الأستاذ ,,جابر عبد القادر


 Image may contain: 2 people, people standing

(المهم حبك عايش في قلبي)
(جابرعبدالقادر)(ناس با الف وش)
(السلامة عليكم احبابي واخواتي واصدقائي
ممكن اعرف منكم ليه الناس با الف وش
ولا انا غلطان هو وش واحد ولا الف وش
عاوز اعرف علشان اعرف اكلمهم مين فيهم
الطيب ولا الكويس ولا الحرامي ولا الشرير
الجبان ولا المفتح الشيخ ولا مين فيهم نفسي
اعرف اتعامل مع مين ولا انا علشان قلبي طيب
بس انا من الناس ممكن اكون زايهم با الف وش
ولكن انا اتعامل مع الناس بقلب سليم وحين اتكلم
مع صديق واحكي علي الذي في قلبي واتركه
واروح لواحد تاني يقولي الحكايه التي كلمتها مع فلان
لا تنفع اقول له مين قال انت تكلمت في الموضوع ده
يقول هو اعمل ايه وحين اتكلم علي ظروفي واقول
لواحد خطبتي تعباني وانا اروح لخطبتي واكلمه في
حاجه تقولي انت قلت لفلان علي الحكايه ليه اقوله
انتي عرفتي منين تقول من صديقك اعمل ايه اغلق
فمي واسكت اجن علشان الانسان لا يتحمل ضغط
الحياه ايه الحكايه مفيش حد عنده ضميراكلمه في
حاجه تاني يوم البلد تعرف اعمل ايه في ناس بالف
وش وحين صديقي يدخل البيت عندي عيون صديقي
تجيب الارض الي السقف وعيون في كل حاجه وقبل
اي شيئ يكون علي زوجتي ايه يا احبابي حد يفهمني
واقوله لا احب احد يدخل في غيابي تاني يوم يروح الي
البيت ويسئل عليه ولو قلت لواحد منهم باني مدايق
من البيت يفرح ويقول لا يا صديقي اروح انا اصلح بينكم
وياتي اليه ويقوله زوجك يتزوج عليكي واطلبي منه الطلاق
وانا تحت امرك يا اصدقائي في ناس بالف وش كده وانا لا اعرف
حاجه في الدنيا واروح الي الشيخ واقولهم اعمل ايه
يقول لي سيبها واتزوجك غيرها اقول يارب ليه الناس با الف
وش اخواتي واقارب ليه بيقولو خد بنت الاصيل وهيه لا تتكلم
معك في حاجه وحين ليس معاك تسونك في غيابك وحين
اخرج واقوله البيت مصروفه كتيره اتحملي معايه شويه تقولي
ليه هو انا مش زاي الجيران اقوله اصبري عليه شويه يا ست
تقولي انا مالي انا عاوزه زي الست دي وعاوزه دهب انت
ليس دفعت لي حاجه اعمل ايه مفيش غيرك انت عارفين
مين هو الذي خلق الناس اجمعين واتكلم معه تقولو عليه
مجنون اقولكم صح انا اجنيت من الناس الذين با الف وش
في الشغل ناس حراميه وفي الشارع ناس عملين مفتحين
وهم غلابه اوي وتروح المسجد تلاقي الف مفتي علشان
كدة استشير ربك في كل حاجه ياتي الليل عليك وحين لا احد
يسمعك ادخل في رحمته واتكلم معه وصلي واقراء القران
وقول يا ا لله انت الوحيد القادر وانت يارب الكون تعلم مافي
الصدور وانت عالم بيه مفيش غيرك حبيبي وصديقي وكل
شيئ لي في الدنيا التي فيه ناس با الف وش ارحمني يا الله
وابعدهم عني علشان اعيش في سلام مع الاحباب والناس
الطيبين وابعدهم عني الناس الذين عملين مفتحين واقولك
يارب ابق بجانبي واحدي واعيش معاك في سعاده بحبك
يا خالق السموات والارض ارزقني من خيرك وحبك ورحمتك
واكون في طعاتك يا الله رضاك وجنتك ورحمتك يارب )
(جابر عبد القادر8/1/2017
Image may contain: one or more people and flower
,,,,,,,.
عمري هو عمرك؟
?جابرعبدالقادر؟
? فتاه فلسطينيه ؟
??لا اخاف من عدو او جبان
انا هنا بنت فلسطين ليس
اخاف ولاا تعلمت الخوف انا
هنا ليس ضد عدو واحد
ولكن انا فتاه حره و معايه
سلاحي تعرفوه ما هو سلاحي
الذي تخافوه منه ايها الجبناء اقف
ضد اي سلاح لو دبابات الجبناء
او الامريكان او اي عدو مدام انا
بنت فلسطين اعيش وابقي
سلاحي هو حجر هل تعرف
ماهو الحجر الذي هزم في
الماضي عدو الله ورسوله
حين قال في كتابه العزيز
ترميهم بحجاره من سجيل
اليوم فتاه فلسطينيه ومعايه
حجر واقف امام دبابات اعداء
بلدي واقول لكل انسان فلسطيني
عربي انا امام دبابات وسلاح اعدائي ليس
معي احد من جيوش العالم غير مع
الجبناء علشان عارفين انهم لا يقدرو
علي اي طفل او امراه فلسطينيه
واقول لكل شاب قوي ابني بلدك
واحمي بلدك ضد عدوك لو تموت
شهيده ولا تخاف علشان نحن
شهداء امامهم ولكن نحن احياء
عند الخالق الباري ونكون معا
رغم نحن شهداء ولكن ياتي
يوم ونكون سلاحي ليس غير
التراب فوقها والاقدام عليهم
ضد اسرائيل او عدو جبان
انا اليوم فرحانه علشان شهيده
وكان سلاحي هو حجر مكتوب
عليه الله اكبر الله اكبر والحمد الله
اموت شهيده ضد ارضي وعرضي
وشرفي بحبك يا فلسطيني اطهر
ارض في الكون يا ارض الانبياء
والرسل والقدس والاقصي ؟
?جابرعبدالقادر؟


*****

 

?المهم حبك عايش في قلبي؟
?جابرعبدالقادر؟?عمري فداء ارضي؟
?اكتب واقول لكل الذين دخلوا وعلمه الارهاب
ليس من دلوقتي من السبيعنات وحين قالوا
اقول لهم انتم السبب في الارهاب علمتهم
كيف تمسك السلاح علشان يخربو ارضهم
با ايديهم وانتم بعيد عنهم وحين يحصل
تدخلوا ارضنا وتقولوا في ارهاب عندكم
ولازم نحمي شعبنا منكم وتحتلو ارضنا
وانتم السبب اليوم ذوقه طعم الارهاب
ولكن المصري ليس بغباكم ولا ضعيف
ولكن عرفين من زمان انتم ايه وعاوزين
ايه فاكرين زمان لمه الانجليز كانو هم
سبب في احتلال فلسطين لليهود
وكنتم تعملو كده فين ايام 56 ولكن
الشعب والشرطه والجيش المصري
كانو يدا واحده والحمد لله نصرنا عليكم
وكنتم اكبر دول ولكن عمرنا فداء الوطن
وارضنا ولكن عملتم كده في فلسطين
وهم السبب في ضياع ارضهم ولكن
اتعلمه منكم الدرس وهم اليوم ايد واحده
وبكره تعرفوهم كويس وعملتم كده في
العراق وفي اليمن وفي لبنان وفي سوريه
وفي جميع الدول التي كانو فكرهم بانهم
دايما يقوله معنا القوه الكبيره امريكا وانجلتر
ولكن لم يعرفو بانكم انتم اصل الارهاب والتخريب
في بلاد العرب واقول لكل امريكي او انجليزي
او ارهاربي مهم يكون قوتهم نحن ارضنا وارض
العرب بعد اليوم حين يدخل فيها الارهاب او عدو
او محتل تكون ارض العرب نار ليهم جميعا واليوم
حصل في. تركيا وبعض الدول الاوروبيه رغم عندهم الارهاب علشان كانو مع امريكا لم يعرفو
بان امريكا هي اصل الارهاب واقول لكل شعوب العالم
ابعدو امريكا وانجلترعلشان هم سبب الارهاب في
العالم كله ونحن المصريين ارضنا وبيتنا لكل العالم
الصديق الذي يدخل مصر امنين وارضنا ارض السلام
والحب ارض الخير ارض السياحه علشان مصر دايما
قويه من الله وجيشها وشعبها كله ايد واحده وتحيه مصر ؟
?جابرعبدالقادر؟







المهم حبك عايش في قلبي .
.جابرعبدالقادر.
الحب الجميل ...
حبيبتي الجميلة انتي
انتي زهرة فؤادي وعمري
الغالي اليوم عيد ميلادي
علشان شوفتك في حلمي
انتي عمري الذي لا اعرف
غيره في عيوني حبيبتي
انتي قلبي الذي حين يدق
بعرف بانك موجوده وكل
دقه تقولي بحبك وعلشان كده
ممكن اوقف قلبي علشان أسمع
دقات قلبي وهو يقولي
بحبك علشان احس بنبض
الروح والحب علشان كده
تكوني موجوده في قلبي
وحين تبعدي عني تكون
نهاية حياتي الروح
والهواء والشمس والقمر
حين لا اراكي ولا تكوني
امامي انظرالي القمر
واشوفك في اراكي تتحدثي
معايه وحين تتركيني لوحدي
أعرف بانه حلم وحين تكون
الشمس مدافيها جسمي اعرف
بأنك رجعتي لي تاني و تكوني
انتي معايه حين اتنفس اعرف
بانك موجوده وجاء العام الجديد
وانتي في قلبي في كل لحظة
وكل نفس يخرج مني انتي في
علشان انتي روحي وعمري كلة
بحبك اكتر من الحياة علشان
انتي الحياة ابقي بداخلي
واشوفك في حلمي ايها
الحب الجميل والحياه السعيده/ جابر عبد القادر


المهم حبك عايش في قلبي .
.جابرعبدالقادر
كل سنه وانتي طيبه .
حبيبتي كل سنة وانتي في قلبي
وحضني انا اليوم سعيد جاء
عليه العام الجديد وانتي في حضني
وفي بيتيك كنت ادعوه الله بان
ياتي العام الجديد وانتي منورة
بيتك وحياتي كل يوم اصلي
واقول يارب عمري وحياتي مع حبي
الذي لا اقدر استغني عنة لحظة
انتي لا تعرفي انا بحبك ازاي انتي
الامل الذي عايش من اجلة انتي
الحب والحياة انتي البسمة التي
تنور حياتي انتي الزهرة التي كنت
ارويها بدمي ودموع عيني علشان كل لحظةافتكرك وانتي بعيده لا اعرف عيوني تسير منه الدموع عرفت باني كنتي الوردة التي في ايدي وكنت ارويها حبيبتي كل
سنة ولحظة وانتي في قلبي وحياتي //
حبيبي كل دة لي وانت كنت نهايه
في احلامي وفي دمي الذي يروي
شريان الحياة وهو قلبي وروحي
انا كنت مستعجلة اكتر منك علشان
لا اعرف غيرك في الدنيا انت كنت
كل شيئ لي في الدنيا انت روحي
الذي خلقني ربي علشان تكون جنبي
بحبك بحبك بحبك رغم كلمة بس
هي حياتي مع حبيب عمري /جابر عبد القادر
 
 


post.
جابر عبد القادر
?المهم حبك عايش في قلبي؟
?جابرعبدالقادر؟
?بابا نويل؟
?كل سنه وانتم طيبين يا اولادي
عملين ايه فاكرين زمان لمه كنتم
صغار انا قلت ليكم ايه فاكرين قلت
ليكم انت بتحبوا بعض لمه كنتم
بتضربوا بعض و انا جيت اعطتكم
كل واحد هديه وبوستكم علي
جبهتكم وانا اعطيتك ورده حمراء
وروحت اعطيتها ليه قلت ليك
انت بتحب البنت دي فاكر ---
مين بابا نويل حبيبي كل سنه
وانت طيب وحشتني انا بستناك
كل عام علشان انت السبب في
حبي من عمري وحياتي وفاكر
كلامك ومن يومها لا اقدر ابعد
عنها اشكرك يا با با نويل فين
الهديه بقه اصبر عليه يا ولاد
انت كبرت علي الهديه لا انا
اخد منك الهديه اصبر عليه
انا كبرت في السن وانتي
يا حبيبتي عمله ايه مع حبيبك
اولا انا ابوسك واشكرك علي الهديه
الجميلة التي اخذتها منك وانا
صغيره علشان اية السبب في
حبي لحبيبي وثانيا اشكرك
علشان قلت ليه الولد ده يحبك
وبوستني في جبهتي هو انتي
لسه فاكره نعم عمر ما نسيت
كلامك يا بابا نويل انت حبيبي
وحبيب الكل كل سنه وانت طيب
فين الهديه الجميلة الصبر عليه
شويه اولا انا لم اجيب غير هديه
واحده اليوم وبكره اجيب الهدايه
للا طفال ماشي يابابا نويل لا يا
احبابي الهديه التي معي ليكم
انتم بس جيت اشوفكم علشان
انا حلمت بيكم قبل انا اجاي
وعرفت با نك في مولود قادم
ليكم بجد عارف لو في ولد اسمي
علي اسمك الجميل اشكركم
يا احبابي يله انا اروح اجيب الهدايه
مع السلامه يا ولادي مع السلامه يا بابا نويل؟
?جابرعبدالقادر؟

0 التعليقات:

إرسال تعليق